Notariusz Karolina Lachowska świadczy kompleksową obsługę notarialną wszelkich spraw związanych ze spadkami i dziedziczeniem, w tym między innymi:
- sporządzanie notarialnych aktów poświadczenia dziedziczenia,
- sporządzanie testamentów,
- sporządzania aktów notarialnych oświadczeń o przyjęciu lub odrzuceniu spadków,
- sporządzanie umów o dział spadku.
Poświadczenie dziedziczenia
Sporządzony przez notariusza akt poświadczenia dziedziczenia jest dowodem na to, że wskazana w nim osoba jest spadkobiercą. Dokument taki jest alternatywą dla sądowego stwierdzenia nabycia spadku. Możliwość taka została wprowadzona 24 sierpnia 2007 roku w zmianach do ustawy prawo o notariacie.
Poświadczenia dziedziczenia – lista wymaganych dokumentów i informacji
Stawając przed notariuszem w celu uzyskania notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia należy przedstawić następujące dokumenty:
- odpis aktu zgonu spadkodawcy,
- PESEL spadkodawcy,
- testament spadkodawcy (jeśli został sporządzony),
- akty stanu cywilnego spadkobierców: skrócone odpisy z aktów urodzenia lub skrócone odpisy z aktów małżeństwa (akt małżeństwa w przypadku małżonka spadkodawcy oraz dzieci, które zmieniły nazwisko po wstąpieniu w związek małżeński),
- numer księgi wieczystej / odpis z księgi wieczystej nieruchomości, która wchodzi w skład spadku,
- dane osobowe biorących udział w czynności – to jest imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr i seria dowodu osobistego/paszportu, PESEL, adres zamieszkania
Więcej informacji na temat poświadczenia dziedziczenie zawarliśmy w osobnym artykule.
Dział spadku
Dział spadku stanowi kluczowy etap w procesie uregulowania spraw majątkowych po śmierci osoby zmarłej. Ma on na celu podział spadku i przekazanie jego składników pomiędzy spadkobierców, a także wyrównanie ewentualnych dysproporcji wartości otrzymanych części. Jest to zatem ostateczny krok w formalnym uregulowaniu dziedziczenia, który może być podjęty dopiero po ustaleniu nabycia spadku, co może nastąpić poprzez sporządzenie notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia lub przeprowadzenie sądowego postępowania o stwierdzenie nabycia spadku.
Stwierdzenie nabycia spadku, które zawiera się w akcie poświadczenia dziedziczenia, ma na celu potwierdzenie tożsamości osób wchodzących w skład grona spadkobierców oraz określenie ich udziału w spadku. Natomiast dział spadku to proces, który ma na celu rozwiązanie wspólności majątkowej spadkobierców oraz przypisanie konkretnym osobom spadku po zmarłym. Oznacza to, że poszczególni spadkobiercy otrzymują konkretne składniki majątkowe, które należały do zmarłego. Dział spadku stanowi zatem kluczowy moment w ustalaniu, kto otrzymuje co po zmarłym, oraz formalnym zakończeniu procesu dziedziczenia.
Więcej informacji na temat działu spadku zamieściliśmy w osobnym artykule.
Przyjęcie lub odrzucenie spadku
Z chwilą śmierci spadkodawcy z mocy prawa następuje otwarcie spadku, a spadkobiercy go nabywają. Zgodnie z zapisami Kodeksu cywilnego (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny) każdy ze spadkobierców ma do wyboru spośród trzech działań:
- przyjęcie proste, co oznacza przyjęcie spadku bez ograniczenia odpowiedzialności za długi; w takim przypadku spadkobierca odpowiada za wszystkie długi pozostawione przed spadkodawcę bez względu na ich wartość i wartość spadku;
- przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza, co oznacza przyjęcie spadku z ograniczeniem odpowiedzialności za długi; w tym przypadku odpowiedzialność spadkobiercy za długi spadkodawcy jest ograniczona do wartości otrzymanego spadku, którego wartość ustalana jest na podstawie spisu inwentarza albo wykazu inwentarza;
- odrzucenie spadku – spadkobierca traktowany jest jakby nie dożył śmierci spadkodawcy; w takim przypadku konieczność złożenia oświadczenia o przyjęciu bądź odrzuceniu spadku przechodzi na kolejne osoby uprawnione do dziedziczenia.
Jeśli w ciągu 6 miesięcy od informacji o powołaniu o spadku, spadkobierca nie złoży oświadczenia, będzie to skutkowało przyjęciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza, czyli ograniczoną odpowiedzialność za długi spadkodawcy.
Testament notarialny
Testament notarialny to akt dobrowolnego wyrażenia woli przez testatora, który wskazuje swoich spadkobierców oraz ustala, jak mają zostać podzielone jego majątkowe składniki po jego śmierci. Przepisy regulujące dziedziczenie i testamenty znajdują się w Kodeksie cywilnym (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny). Warto podkreślić, że poprzez testament można zmienić wiele ogólnych zasad dziedziczenia, które określa prawo spadkowe.
Chociaż testament nie musi być sporządzany w formie notarialnej, istnieje wiele powodów, dla których warto rozważyć taką decyzję. Często spadkobiercy, niezadowoleni z treści testamentu, próbują go podważyć. Sporządzenie testamentu u notariusza znacznie zmniejsza ryzyko unieważnienia – zarówno częściowego, jak i całkowitego. Testament notarialny to dokument urzędowy, który jest sporządzany w formie aktu notarialnego, co niesie ze sobą wiele korzyści i zapewnia większe bezpieczeństwo prawnego dokumentu.